Ο ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ

23 3. Εισαγωγή Είναι σύμφυτη με την ατελή ανθρώπινη φύση η διαρκής αναζήτηση, 28 / 29 / 30 η αι- σθητηριακή προσέγγιση και η ανάγκη έλλογης σύλληψης, (με την έννοια της αντί- ληψης και της κατανόησης), της πραγματικότητας, της αλήθειας, 31 των πολλα- πλών φαινομένων, δηλ. του Κόσμου, 32 της ουσίας των πραγμάτων, 33 της προέλευ- σης, της αρχής αλλά και της νομοτελειακής ή μη πορείας των έμβιων όντων, 34 (της συνειδητότητας τους συμπεριλαμβανομένης 35 ). Σε πρώϊμους χρόνους δεν υπήρξε μια συστηματική ανάλυση του δικαίου, (μια φιλοσοφία του Δικαίου), αφού το τε- 28.  Όπως σημειώνει και ο Τ. Κουφόπουλος «Ο Σκοτεινός», σελ. xxii, όταν η απορία γίνεται αμφι- βολία και η αμφιβολία αγωνία τότε ανακαλύπτεται ο στοχασμός. 29.  Όπως και η αναζήτηση ενός σταθερού και μόνιμου μεγέθους, (από καταφύγιο μέχρι δοξα- σία, από δογματικό υπόστρωμα των φαινομένων μέχρι σπίτι), που είναι ένα από τα βαθύ- τερα ένστικτα το οποίο οδηγεί τον άνθρωπο προς τη φιλοσοφία, βλ. έτσι B. Russel «Προσω- κρατικοί», σελ. 99. 30.  Ως απόρροια και της αβεβαιότητας και της αμφιβολίας που ταλανίζουν την ανθρώπινη ύπαρξη και οι οποίες συνιστούν και την αρχή της σκέψης, βλ. σχετικά Γ. Φαράντου «Ο Ηρά- κλειτος...», σελ. 76. 31.  Η οποία κατά πάσα περίπτωση «είναι μυστηριώδης, ασύλληπτη και απρόσιτη», βλ. έτσι Α. Καμύ, στο λόγο του επί τη ευκαιρία της απονομής του βραβείου Νόμπελ, το 1957, «Ένας αιώ- νας...», σελ. 158. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόχος της αλήθειας και της αληθινής δικαιοσύνης είναι ο πυρήνας και όλων των κλασικών θεωριών της διαδικασίας, βλ. έτσι Ν. Luhmann «Legi- timation...», σελ. 30. Βλ., επίσης, αναλυτικά περί της θεωρίας της αλήθειας, είτε ως adaequatio- comformitas rerum et intellectus, (συμφωνία νόησης με τα πράγματα), είτε ως γνώση ανάμε- σα στις δύο ως άνω έννοιες είτε ως τυπική είτε σύμφωνα με την Καντιανή προσέγγιση είτε ως συνδεόμενης με την πράξη, Χ. Θεοδωρίδη «Εισαγωγή...», σελ. 201 επόμ. 32.  Η πρώτη αξιόλογη διαίρεση, (και άρα συστηματικός), προσδιορισμός της φιλοσοφίας, κατ΄ αντικείμενο, (Θεός, Φύση και άνθρωπος), έγινε από τον Francis Bacon «De dignitate et argu- mentis scientiarum», (εκδόσεις Kessinger 2009), όπου η φιλοσοφία με την ποίηση και την ιστο- ρία αποτελούν τον, επονομαζόμενο, ως κύκλο της επιστήμης, το globus intellectualis. 33.  Βλ. σχετικά και Μ. Μπακαούκα «Προσωκρατικοί...», σελ. 24. 34.  Ο Ηρόδοτος είχε θέσει -και δη κατά τρόπο περισσότερο επιστημονικό παρά θεολογικό- για πρώτη φορά το ερώτημα της απαρχής του κόσμου, βλ. σχετικά και Κ. Βαμβακά «Οι θεμελιω- τές...», σελ. 38. Βλ. ακόμη σχετικά και Ε. Ρούσσου «Ηράκλειτος», σελ. 16, Κ. Τσαφαρά «Ηράκλει- τος», σελ. 10, Β. Μακρυπούλια «Ποιος είναι ακριβώς ο κόσμος...», σελ. 106, Μ. Δανέζη «Ηρά- κλειτος, Δημοκρατία και Αξιοκρατία», www.24grammata.com ., και Ε. Βαρβαρέσου «Ηράκλει- τος ή Παρμενίδης...», σελ. 23. 35.  Βλ. ενδεικτικά Paul Churchland «The Engine of Reason. The seat of the Soul», εκδόσεις M.I.T. Press, Cambridge 1995 και Roger Penrose «Shadows of the Mind», εκδόσεις Oxford University Press, Oxford, 1994, ειδικά στο κεφάλαιο «Quantum Theory and the Brain».

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=