Ο ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ

«Πάντα γάρ ενδέχεται και άλλως έχειν»* / ** (Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια) 1140b *  «Η αμφιβολία γεννά την έρευνα, τη διαλεκτική σκέψη και τη δημοκρατία της ισότιμης συμμε- τοχής όλων των πολιτών. Η διαλεκτική, η αμφιβολία και η δημοκρατία είναι ο πολιτισμός», βλ. έτσι Θ. Καβάσης «Από τον διθύραμβο…», σελ. 186. **  «Τού άνθρωπίνου βίου ό μέν χρόνος στιγμή, ή δε ούσία ρέουσα, ή δέ αίσθησις άμυδρά, ή δέ όλου τού σώματος σύγκρισις εύσηπτος, ή δέ ψυχή ρόμβος, ή δέ τύχη δυστέκμαρτον, ή δέ φήμη άκριτον, συνελόντι δέ είπείν, πάντα τά μέν τού σώματος ποταμός, τά δέ της ψυχής όνει- ρος και τύφος, ό δέ βίος πόλεμος και ξένου έπιδημία, ή δέ ύστεροφημία λήθη. Τι ούν τό παρα- πέμψαι δυνάμενον; Έν μόνον φιλοσοφία», (η διάρκεια της ανθρώπινης ζωής είναι μια στιγμή, η ουσία της ρευστή, η αντίληψη της αμυδρή, η σύσταση του σώματος στο σύνολο του φθαρ- τή, η ψυχή δίνη, η τύχη άγνωστη, η φήμη αβέβαιη. Με μια λέξη, όλα του σώματος ποταμός, όλα της ψυχής όνειρο και ψευδαίσθηση, πόλεμος η ζωή και οδοιπορία ξενιτεμένου, η υστερο- φημία λήθη. Τι μπορεί να μας βοηθήσει στον δρόμο; Ένα και μόνο, η φιλοσοφία», Μάρκου Αυ- ρηλίου «Τα είς έαυτόν», τόμος πρώτος, Β΄βιβλίο, ιζ-17.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=