ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

80 Ιστορία του Δικαίου - Ελλάδας και Κύπρου κώσεως»), η εξύβριση, η απειλή, η κλοπή, η υπεξαίρεση, η απάτη (αδικήματα που αφορούσαν στην βλάβη ορισμένου προσώπου) ή και τα «δημόσια αδικήματα», όπως η προσβολή των θείων και η διατάραξη της δημόσιας τάξης. Τα αδικήματα διώκονταν αυτεπαγγέλτως μετά από «μήνυση» (με σημερινή ορολο- γία), π.χ. «γραφή γονέων κακώσεως», όταν η πόλη θεωρούσε ότι αυτά ήταν δημοσί- ου ενδιαφέροντος, ή μετά από «έγκληση» (με σημερινή ορολογία), π.χ. «δίκη βλά- βης». Οι ποινές που προβλέπονταν ήταν η εξορία, η χρηματική ποινή, τα πρόστιμα για ελαφρύτερες παραβάσεις και η θανατική ποινή για τα πιο σοβαρά εγκλήματα. Για τα εγκλήματα της ύβρεως και της ακολασίας, για παράδειγμα, καταδικάστηκε σε θάνα- το και εκτελέστηκε ο Σωκράτης, όπως θα δούμε αναλυτικά πιο κάτω. Σωφρονισμός, υπό την σημερινή έννοια, δεν υπήρχε στο πλαίσιο φυλάκισης, διότι προβλεπόταν η κράτηση ενός προσώπου κυρίως για λίγες ώρες ή ημέρες μέχρι την εκτέλεση της θανατικής ποινής, όπως συνέβη και με τον Σωκράτη. 5. Ειδικό θέμα: η δίκη του Σωκράτη ενώπιον της Ηλιαίας στην Αθήνα (399 π.Χ.) Για την δίκη του Σωκράτη έχουν γραφεί πολλές μονογραφίες. Η πρώτη χρονικά, η οποία αποτελεί «πηγή», γράφεται το 388 π.Χ. 192 από τον Πλάτωνα: Απολογία Σωκρά- τους. Γενικά γίνεται δεκτό από τους ιστορικούς ότι αυτή η απολογία περιλαμβάνει τους τρεις λόγους του Σωκράτη όπως αυτός τους εκφώνησε στην πραγματικότη- τα. Αργότερα, το 360 π.Χ. 193 ο Ξενοφών γράφει και αυτός την Απολογία Σωκράτους . Η τρίτη χρονικά Απολογία Σωκράτους γράφεται το 344 μ.Χ. από τον Σοφιστή Λιβάνιο στην Αντιόχεια. Κύρια πηγή 194 αποτελεί η Απολογία Σωκράτους του Πλάτωνα, όχι γιατί είναι η χρονι- κά πρώτη, αλλά διότι ο Πλάτων ήταν στην δίκη παρών. Αντίθετα, τότε, το 399 π.Χ. ο Ξενοφών απουσιάζει σε εκστρατεία στην Μικρά Ασία και συγγράφει την Απολογία Σωκράτους 39 χρόνια μετά την δίκη βάσει αφηγήσεων. κάζονταν – όπως στο Φρεαττό – οι εξορισμένοι λόγω ακούσιου φόνου για φόνο εκ προθέσεως). Boegehold, 3 – 9, 44 – 50. Για τον Άρειο Πάγο, βλ. Biscardi, 93. Bonner – Smith (I), 251-278. Άλλα δι- καστήρια ήταν το Τρίγωνον, το Παράβυστον, το Βατραχιούν, το Φοινικιούν, κοκ, συνολικά 25 ονο- μασίες μας σώζονται χωρίς, όμως, να γνωρίζουμε, αν αναφέρονται σε 25 δικαστήρια, ή 2 ή 3 ονο- μασίες αναφέρονται στο ίδιο δικαστήριο. 192. Ίσως γράφηκε το 394 π.Χ.. Δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς ο Πλάτων έγραψε την Απολογία Σωκρά- τους. 193. Στο χρονικό διάστημα 360 –350 π.Χ. ο Ξενοφών έγραψε την Απολογία Σωκράτους. 194. Πηγές αποτελούν, ανάμεσα στις άλλες, ο Ευθύφρων του Πλάτωνα (για την ανάκριση), ο Φαίδων του Πλάτωνα (για την φάση της διαδικασίας στο δεσμωτήριο), και τα αντικείμενα, όπως η κλεψύ- δρα, όπου αναγράφεται η λέξη ΑΝΤΙΟΧΙΔΟΣ, τα δισκάρια, με τα οποία ψηφίζουν οι δικαστές, και άλλα που αναφέρονται πιο κάτω.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=