ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΣΩ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟ∆ΟΤΗΣΗΣ ΜΕΣΩ ∆ΙΑ∆ΙΚΤΥΟΥ 10 Ιστορικά, πάντως, η μεγαλύτερη κινητοποίηση πλήθους για τη χρηματοδότη- ση ενός έργου ήταν αυτή που έλαβε χώρα στις ΗΠΑ το 1885 για την κατασκευή του βάθρου, στο οποίο θα τοποθετούνταν το Άγαλμα της Ελευθερίας. Για τη χρη- ματοδότηση της κατασκευής ο Joseph Pulitzer δημοσίευσε ανοιχτή πρόσκληση μέσω της εφημερίδας The New York World, στους Νεοϋορκέζους προσφέροντας ως αντάλλαγμα την αναφορά των χρηματοδοτών στην εφημερίδα του. Επιπλέον κάθε χρηματοδότης που θα προσέφερε 1 δολάριο θα λάμβανε ένα επινικελωμέ- νο αντίγραφο τους αγάλματος ύψους έξι ιντσών. 22 Μέσα σε 5 μήνες περισσότερα από 120.000 άτομα συγκέντρωσαν 102.006 δολάρια για το έργο με το 80% των υποστηρικτών να προσφέρουν έκαστος λιγότερα από 1 δολάριο. 23 Τέλος αξί- ζει να σημειωθεί ότι έντονη είναι η παρουσία και στη χώρα μας, από πολύ νω- ρίς, ανοικτών προσκλήσεων στο κοινό, για τη συγκέντρωση χρημάτων για κοι- νωφελής και ιατρικούς σκοπούς, ώστε να ρυθμιστεί το θέμα ειδικά με το ν. 5101/1931(ΦΕΚ Α’ 238) Περί ενεργείας εράνων και λαχειοφόρων ή Φιλανθρωπι- κών αγορών, και την επιτροπή Εράνων του ΑΚ. 24 Έτσι, μολονότι είναι απολύτως λογική και φυσική εξέλιξη η διασύνδεση της δι- αδικτυακής τεχνολογίας και του πληθοπορισμού με την εναλλακτική χρηματο- δότηση έργων, προσώπων και επιχειρήσεων, η άντληση χρημάτων από το πλή- θος, για την επίτευξη ενός στόχου, ή την ολοκλήρωση ενός έργου, εν τούτοις δεν είναι πρωτόγνωρη. Απλά οι νέες τεχνολογίες αμβλύνουν το κόστος, την απόστα- ση και το χρόνο επικοινωνίας και πρόσβασης και επιτρέπουν την ανάπτυξη νέων μεθόδων και μηχανισμών για τη δημιουργία αξίας. 25 Η σύγχρονη ιστορία της διαδικτυακής συμμετοχικής χρηματοδότησης ξεκινά με τη μουσική βιομηχανία και τις τέχνες. 26 Μεμονωμένα διαδικτυακά παραδείγματα χρηματοδότησης συναυλιών, άλμπουμ και ταινιών από θαυμαστές και υποστηρι- κτές εμφανίζονται στα τέλη του 1990, 27 ωστόσο η συμμετοχική χρηματοδότηση, με τη σημερινή μορφή δηλαδή με τη μεσολάβηση μιας διαδικτυακής πλατφόρμας, ξεκινά αρχικά στη μουσική βιομηχανία και τις τέχνες με την έναρξη λειτουργίας 22.  Και 12 ιντσών αν προσέφερε 5 δολάρια. 23.  Jonathan Harris, A statue for America: the first 100 years of the Statue of Liberty (Four Winds Press, 1985); Michael M. Gierczack κ.ά., ‘Crowdfunding: Outlining the New Era of Fundraising’, στο Crowdfunding in Europe , επιμέλ. Dennis Brüntje και Oliver Gajda (Springer International Publishing, 2016). 24.  Βλ. κατωτέρω για Donation Crowdfunding και για τη νομική μεταχείριση αυτού υπό 7. 25.  A. Ordanini κ.ά., ‘Crowd-funding: transforming customers into investors through in- novative service platforms’, Journal of Service Management 22, τχ. 4 (2011): 443–70, doi:10.1108/09564231111155079; Florian. Danmayr, Archetypes of crowdfunding plat- forms : a multidimensional comparison , χ.χ. 26.  Ajay Agrawal, Christian Catalini, και Avi Goldfarb, ‘Some Simple Economics of Crowdfunding’, Innovation Policy and the Economy 14, τχ. 1 (2014): 63–97, doi:10.1086/674021. 27.  Βλ. το βρετανικό συγκρότημα Marillion και τον κινηματογραφιστή Mark Tapio Kines.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=