ΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

14 ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ντως δείχνει ότι υπάρχει ευρύτερος καταμερισμός της πολιτικής δυνά- μεως στην Ὀδύσσεια . Ακόμη στην Ιθάκη ο Τηλέμαχος μπορούσε να είναι διάδοχος στο θρό- νο του Οδυσσέα, 2 αλλά λέγεται ότι υπάρχουν και άλλοι, που μπορεί να διεκδικήσουν το θρόνο. 3 «Παρ᾽ όλα αυτά, υπάρχουν κι άλλοι, πολλοί Αχαιοί να βασιλεύσουν, νέοι και γέροι, στη θαλασσοφίλητη Ιθάκη· ένας τους θα μπορούσε να αναλάβει το βασιλικό αξίωμα, αφού ο θείος Οδυσσεύς είναι νεκρός». Ακόμη τονίζεται ότι η σύναξη του λαού γίνεται στην αγορά, που προ- στατεύεται από τον Δία και τη Θέμιδα. 4 Ομοίως στη Ὀδύσσεια τονίζεται η αξία της αγοράς ως σημαντικού στοι- χείου που ξεχωρίζει τους Κύκλωπες από τα άλλα όντα (από τους αν- θρώπους). Οι Κύκλωπες δεν έχουν αγορά, δεν έχουν νόμους , δεν σέβο- 2.  Ὀδύσσεια α, 386-387:   «μὴ σέ γ᾽ ἐν ἀμφιάλῳ Ἰθάκῃ βασιλῆα Κρονίων ποιήσειεν, ὅ τοι γενεῇ πατρώϊόν ἐστιν». [Μόνο μη δώσει ο Δίας και στη θαλασσοφίλητη Ιθάκη βρεθείς εσύ ο κληρονόμος βασιλιάς μας, από το γένος του πατέρα σου»] 3.  Ὀδύσσεια α, 394-396:   «ἀλλ᾽ ἦ τοι βασιλῆες Ἀχαιῶν εἰσὶ καὶ ἄλλοι πολλοὶ ἐν ἀμφιάλῳ Ἰθάκῃ, νέοι ἠδὲ παλαιοί, τῶν κέν τις τόδ᾽ ἔχῃσιν, ἐπεὶ θάνε δῖος Ὀδυσσεύς» 4.  Ὀδύσσεια β, 68-69:   «λίσσομαι ἠμὲν Ζηνὸς Ὀλυμπίου ἠδὲ Θέμιστος, ἥ τ᾽ ἀνδρῶν ἀγορὰς ἠμὲν λύει ἠδὲ καθίζει» (Σας ικετεύω, στο όνομα του Oλυμπίου Διός και στο όνομα της Θέμης, που λέει εκείνη πότε στήνονται οι συνελεύσεις των ανθρώπων, και πότε πρέπει να λυθούν»)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=