Η ΧΡΗΣΗ DNA ΣΤΗΝ ΠΟΙΝΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ

Γενικές Αρχές Νομικής Δογματικής  7 νευτικών κανόνων του Savigny που σκιαγραφούν αλλά δεν θεμελιώνουν την ορθότη- τα της όποιας νομικής κρίσης, είναι ένας ισχυρός ενδείκτης ότι «κάτι δεν πάει καλά». 12 Αυτό το έλλειμμα κατανόησης είναι τουλάχιστον ανησυχητικό, καθώς από την προκεί- μενη της κατανόησης της δογματικής ως «συνέχειας της θετικότητας του δικαίου» 13 καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το να μην μπορούμε να αρθρώσουμε εννοιολογικά την κεντρική μας δραστηριότητα δεν αποτελεί βιώσιμη επιλογή. Όπως θα δείξω στην συνέχεια, μόνον η δογματική μπορεί να εγγυηθεί ότι η εφαρμογή του δικαίου δεν θα καταλήξει να είναι μια ανέλεγκτη διαδικασία, και να θεμελιώσει την προσδοκία εξά- λειψης της αυθαιρεσίας κατά την λειτουργία του συστήματος δικαιοσύνης. Αυτό με τη σειρά του θα μάς εξασφαλίσει ότι θα υπάρξει όμοια ρύθμιση όμοιων περιπτώσεων και ανόμοια ρύθμιση ανόμοιων περιπτώσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι γύρω από το ζήτη- μα της επιτακτικότητας της ασφάλειας δικαίου συναντώνται όλες οι ετερόκλητες προ- σεγγίσεις του δικαίου, από τον θετικισμό μέχρι τον νομικό ρεαλισμό. 2. Η έννοια και η αναγκαιότητα της δογματικής Η εισαγωγική ερώτηση αυτού του κεφαλαίου αφορούσε την αναλυτική περιγραφή της νομικής δραστηριότητας. Στο κεφάλαιο αυτό θα ασχοληθούμε λοιπόν με την έν- νοια της νομικής δογματικής, η οποία κατά ευρέως εδραιωμένη άποψη αποτελεί τον πυρήνα της νομικής επιστήμης, και η οποία μπορεί να κατανοηθεί ως συστηματοποί- ηση των νομικών διατάξεων προς το σκοπό της (συνεκτικής) εφαρμογής τους. 14 Και ενώ η έννοια της δογματικής ανήκει στο καθημερινό λεξιλόγιο τόσο της θεωρίας όσο και της πράξης, η σχέση της νομικής επιστήμης με την δογματική μπορεί να χαρακτη- ριστεί ως αμφίσημη. Ένας πρώτος λόγος για την ως άνω αμφισημία είναι ότι ο όρος δογματική μοιάζει να έχει θεολογική, εκκλησιαστική προέλευση. Δόγματα είναι ως γνωστόν διδαχές της Εκ- κλησίας έτσι ώστε η νομική δογματική να σχετίζεται φαινομενικά με την theologia dogmatica . Αυτή η προσέγγιση θα ήταν ωστόσο για περισσότερους λόγους κοντό- φθαλμη. Το αργότερο μετά τον Ιπποκράτη η λέξη δόγμα είναι συνώνυμη της διδαχής. Η αρνητική σημασιολογική φόρτιση της έννοιας δογματική μπορεί να είναι εξηγήσι- μη από ιστορική και ψυχολογική σκοπιά, δεν φαίνεται όμως να αντέχει την κριτική. 15 Η θεολογική απόχρωση της έννοιας δογματική είναι ενδεχομένως και η αιτία της στρε- βλής αντίθεσης μεταξύ δογματικής και θεωρίας. Για παράδειγμα ο Lepsius ταυτίζει την «στερούμενη θεωρίας βιβλιογραφία» με την δογματική. 16 Η ενδοοικογενειακή μας δι- 12.  Stegmüller (1985), σελ. 6. 13.  Simitis (1972), σελ. 132. 14. Βλ. και Jestaedt (2012), σελ. 3 για μια περιεκτική εισαγωγή στην προβληματική της αξίας της νομι- κής δογματικής. 15. Βλ. αναλυτικά Herberger (1981). 16.  Lepsius (2008), σελ. 2-6.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=