Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΕΝ ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΕΝ ΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ 30 συγκεκριμένα αγαθά επί όρους με σκοπό την επίτευξη του κοινού συμ- φέροντος τους. Στην κοινωνία αυτού του απλού είδους, όμως, παρατηρείται η απου- σία ενός χαρακτηριστικού που είναι προφανέστατο στα είδη κοινωνιών ( οἴκο υ, χωρίου και Κράτους ) που παρελαύνουν ενώπιον του μελετητού στα αρχικά κεφάλαια των Πολιτικών . Στην εμπορική συναλλαγή οι κοι- νωνοί δεν διέπονται από σχέση εξουσίας. Το Κράτος κατά συνέπειαν δεν είναι μόνον μια κοινωνία όπως έχει σκιαγραφηθεί μέχρι τούδε, αλλά κοινωνία εξουσιαζόντων και εξουσι- αζομένων. Είναι ένα Όλον αποτελούμενον από μέρη. 14 ∆εν είναι μίξις ή κράσις στην οποίαν τα αναμειγνυόμενα ή αναμειχθέντα στοιχεία εξα- φανίζονται, αντικαθιστάμενα από μια νέα οντότητα – το αποτέλεσμα της μίξεως. Ούτε είναι μία σύμφυσις . 15 Είναι, τουναντίον, μία σύνθεσις , 16 ένωσις συνθετικού χαρακτήρος ασυνθέτων στοιχείων, τα οποία εξακο- λουθούν να διατηρούν την αυτοτέλεια τους ενταγμένα στο σύνθετον Όλον. Όλον ον, το Κράτος απαρτίζεται από ανόμοια στοιχεία 17 , και εμπε- ριέχει έν άρχον στοιχείον και έν αρχόμενον. 18 Τα μέρη του –και εδώ τα μέρη του θεωρούνται τα άτομα που το συναποτελούν– έχουν θέση εις αυτό όπως ακριβώς έχουν τα μέρη οιουδήποτε άλλου Όλου εντός αυτού του Όλου. Το γεγονός ότι το Κράτος είναι ένα Όλον παραπέμπει σε διάφορα σημαντικά συμπεράσματα ως προς την φύση του. Ο Πλάτων διέγραψε ένα παραλληλισμό μεταξύ του Κράτους και της ψυχής του ανθρωπίνου ατόμου, αλλά δεν εξήγησε πως αυτή η ομοιό- της υφίσταται. Ο Αριστοτέλης ευρίσκει ομοιότητα μεταξύ της δομής του Κράτους και της δομής όλων των συνθέτων. Ώστε προσομοιάζει, συμφώνως προς αυτόν, όχο μόνο μιας εξαιρετικής οντότητος, αλλά των εννέα δεκάτων των υπαρχόντων πραγμάτων. Αν ο Αριστοτέλης 14. Πολιτικά Ι. 2. 1253a, Πολιτικά 4 (7). 8. 1328a 15. Πολιτικά 2. 4. 1262b. 16. Πολιτικά 3. 3. 1276b. 17. Πολιτικά 2. 2. 1261a. 18. Πολιτικά Ι. 5. 1254a.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDg3NjE=