Background Image
Previous Page  3 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 44 Next Page
Page Background

Σημείωμα της Σύνταξης

Νομικός Σύμβουλος 1

T

o 1954 αυτοκτόνησε ο Άλαν Τούρινγκ, ένας πολυτάλαντος

Βρετανός επιστήμονας που θεωρείται πατέρας της πληρο-

φορικής, μαθηματικός, καθηγητής της λογικής και κρυπτογρά-

φος. Κατά τη διάρκεια του Β΄ παγκοσμίου πολέμου ήταν επι-

κεφαλής της περίφημης ομάδας 8, η οποία ευθύνεται για την

αποκρυπτογράφηση της αήττητης μέχρι τότε γερμανικής κρυ-

πτογραφικής συσκευής Enigma, συμβάλλοντας αποφασιστικά

στη νίκη των συμμάχων. Ο Τούρινγκ πέθανε από δηλητηρίαση

μετά την αποκάλυψη ότι ήταν ομοφυλόφιλος, αφήνοντας μισο-

φαγωμένο ένα μήλο το οποίο περιείχε κυάνιο.

Αν και επικρατούν διάφορες θεωρίες για την προέλευση του

λογοτύπου του δαγκωμένου μήλου της Apple, λέγεται ότι είναι

εμπνευσμένο από το μισοδαγκωμένο μήλο που άφησε ο Τού-

ρινγκ, ως δείγμα συνέχειας του έργου του

αλλά και φόρου τιμής για την συνεισφορά

του στο χώρο των Η/Υ.

Εξήντα χρόνια μετά, στο εβδομαδιαίο φύλ-

λο της 30ής Οκτωβρίου του Bloomberg

Businessweek, ο Τιμ Κουκ, διευθύνων σύμ-

βουλος του πιο ακριβού μισοφαγωμένου

μήλου στον κόσμο, πρώτος μεταξύ των

500 ισχυρότερων CEO που βρίσκονται στη

λίστα του Fortune, επέλεξε να δημοσιοποι-

ήσει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό

ανατρέποντας διαχρονικά στερεότυπα του

επιχειρηματικού κόσμου σε ένα κοινωνικό

περιβάλλον μάλλον συντηρητικό σε θέματα σεξουαλικού προ-

σανατολισμού όπως θεωρείται αυτό των ΗΠΑ. Επτά χρόνια πριν

στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 2007, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος

της BP, λόρδος Μπράουν, αναγκάστηκε να παραιτηθεί από τη

θέση του μετά τη δημοσιοποίηση των ερωτικών του επιλογών

που είχε αποκαλύψει στα ΜΜΕ ο τότε σύντροφός του.

Τα θετικά σχόλια των social media που συνόδεψαν πάντως τις

δηλώσεις του Κουκ, του τρίτου κατά σειρά διευθύνοντος συμ-

βούλου εισηγμένης στο NYSE εταιρίας, φαίνεται ότι αποτελούν

μια νίκη της ανεκτικότητας απέναντι στην πολυτάραχη ιστορία

της ομοφυλοφιλίας η οποία πέρασε από διάφορα στάδια τα

οποία συνυπήρξαν και ακόμα συνυπάρχουν μεταξύ τους χωρίς

ξεκάθαρη αρχή, μέση και τέλος.

Ξεκινώντας από τα ειδωλολατρικά χρόνια όπου η ομοφυλοφι-

λία αποτελούσε μέρος και κομμάτι των θεσμών και της διαπαι-

δαγώγησης των νέων, έφτασε κάποια στιγμή να είναι αποδεκτή

από τα δύο τρίτα των ανθρώπινων κοινωνιών όντας ανεκτή

ακόμα και από την καθολική εκκλησία. Κατόπιν κατά τον 12ο

και 13ο αιώνα στην Ευρώπη πέρασε στη φάση των διωγμών

στο πλαίσιο μιας εκστρατείας εναντίον κάθε είδους αιρέσεων

που εκφράστηκαν μέσω της Ιερής Εξέτασης και κορυφώθηκαν

με την προσπάθεια του Χίτλερ να εξοντώσει τους ομοφυλό-

φιλους μαζί με τους Εβραίους. Η τρίτη φάση της Ιστορίας της

ομοφυλοφιλίας στη Δύση πάντως άρχισε τον 19ο αιώνα κατά

τον οποίο μετατράπηκε από αμάρτημα σε αρρώστια, ένδειξη

μη σωστής διαπαιδαγώγησης ή γενετικής προδιάθεσης, μια

συζήτηση που κρατεί μέχρι τις μέρες μας με το ερώτημα γεν-

νιόνται ή γίνονται;

Ένα πράγμα που είναι βέβαιο ιστορικά είναι ότι μερικοί από τους

επιφανέστερους εκπροσώπους του Τρίτου φύλου υπό το φόβο

των διωγμών και της περιθωριοποίησης της εποχής τους τίμη-

σαν το χώρο της επιστήμης (Νεύτωνας, Μπόιλ) της οικονομίας

(Κέινς) της ζωγραφικής (Μιχαήλ Άγγελος, Μποτιτσέλι, Καραβά-

τζιο, Φ. Μπέικον) της μουσικής (Μπετόβεν,

Σούμπερτ, Τσαϊκόφσκυ) της λογοτεχνίας

(Προυστ και άλλοι), της παιδικής λογοτε-

χνίας (Χανς Κρίστιαν Άντερσεν) και άλλων.

Η τέταρτη και σύγχρονη φάση της ομο-

φυλοφιλίας είναι αυτή της απενοχοποί-

ησης από τα σύνδρομα κατωτερότητας

που επιβάλλουν τα κοινωνικά στερεότυπα

και της απόδρασης των συναισθημάτων

από την καταπίεση της έλλειψης αυτοδι-

άθεσης. Ο «θόρυβος» που δημιουργείται

στην περίπτωση αυτή υποβοηθάει τόσο

την προσωπική υπέρβαση όσο και τη δη-

μιουργία των κοινοτήτων υπό το δίχτυ προστασίας των οποίων

δημιουργούνται κοινωνικές και επαγγελματικές συσπειρώσεις

οι οποίες ενίοτε φθάνουν στην αντίπερα όχθη ρατσισμού των

ετεροφυλόφιλων.

Το βέβαιο είναι ότι ο διωγμός του αντικομφορμισμού ως κανό-

νας που προέτρεπε τους ανθρώπους να αποκρύβουν τις σεξου-

αλικές τους προτιμήσεις υποκρινόμενοι ότι είναι κάτι άλλο από

αυτό που τους προστάζει η επιθυμία τους, έχει περάσει πλέον

στην δική του ιστορική φάση καταδεικνύοντας ότι η εποχή της

ανοχής στο διαφορετικό είναι εδώ και μάλλον φαίνεται ότι θα

μείνει για κάμποσο.

Υπό το πρίσμα αυτό φαίνεται εκτός τόπου και χρόνου οποια-

δήποτε διάκριση και για οποιοδήποτε λόγο γίνεται σε χώρους

εργασίας και κοινωνικής ένταξης και αφορά σεξουαλικές προ-

τιμήσεις. Το ίδιο αδιανόητη θεωρώ οποιαδήποτε αντισυσπείρω-

ση προς την αντίθετη κατεύθυνση με στόχο τους ετεροφυλό-

φιλους

·

μια προσπάθεια που δημιουργείται από την τάση του

ανθρώπου να βλέπει την ιστορία ως λογιστικό ισοζύγιο.

Αντώνης Καρατζάς, LLB, MBA

adonik@nb.org

Η εποχή της ανεκτικότητας

είναι εδώ και δοκιμάζει τα όριά της

O διωγμός

του αντικομφορμισμού

ως κανόνας που προέτρεπε

τους ανθρώπους

να αποκρύβουν

τις σεξουαλικές τους

προτιμήσεις έχει περάσει

πλέον στην δική

του ιστορική φάση