Previous Page  9 / 42 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 42 Next Page
Page Background

9

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Αντικείμενο του ανά χείρας πονήματος αποτελεί η “idea/expression

dichotomy”, δηλαδή η αρχή της διακρίσεως της «ιδέας» από την μορφή ενός

έργου, σύμφωνα με την οποία αντικείμενο προστασίας της πνευματικής ιδι-

οκτησίας δεν είναι η «ιδέα» που εκφράζεται μέσω ενός έργου, αλλά η μορφή

του τελευταίου.

Είναι δε γεγονός ότι η “idea/expression dichotomy” έχει αναχθεί σε διεθνές

επίπεδο, είτε δια κανόνων του διεθνούς δικαίου, είτε δια εθνικών νομοθετι-

κών διατάξεων, σε θεμελιώδη αρχή του δυτικοευρωπαϊκού και του αγγλοσα-

ξωνικού δικαίου, με την οποία οριοθετείται το κανονιστικό βεληνεκές και το

αντικείμενο προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και του copyright αντι-

στοίχως, με απώτερο σκοπό την εξισορρόπηση από την μία μεριά των συμ-

φερόντων και δικαιωμάτων των δημιουργών, και από την άλλη μεριά της

ελευθερίας του λόγου, της τέχνης και των επιστημών. Με άλλα λόγια, στην

“idea/expression dichotomy” έχει αναγνωρισθεί ο ρόλος της εγγυήσεως

(“safeguard”) ότι επουδενί γεννώνται μονοπώλια επί «ιδεών», και ότι ως εκ

τούτου το δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας δεν αντιστρατεύεται την κοι-

νωνική πρόοδο.

Στο πλαίσιο, λοιπόν, της παρούσης πραγματείας εξετάζεται εάν η “idea/

expression dichotomy” πράγματι ανταποκρίνεται στον προαναφερθέντα ρό-

λο που της έχει αναγνωρισθεί, ή εάν τουναντίον προκαλεί επιπρόσθετα προ-

βλήματα και παρενέργειες κατά την επιστράτευσή της ως εργαλείου ερμη-

νείας και εφαρμογής των κειμένων νομοθετικών διατάξεων της πνευματικής

ιδιοκτησίας.

Η σχετική ανάλυση χωρίζεται σε δύο μεγάλα κεφάλαια, εκ των οποίων, στο

μεν πρώτο αναλύεται η “idea/expression dichotomy” υπό το δίκαιο των

Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, στο δε δεύτερο υπό το ελληνικό δίκαιο. Για

την ως άνω δε συγκριτική μελέτη, η επιλογή ειδικώς της αμερικανικής εν-

νόμου τάξεως δεν υπήρξε τυχαία επιλογή. Η πρωτοπορία και κυριαρχία των

Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στην παγκόσμια βιομηχανία της ψυχαγωγί-

ας και της τεχνολογίας, σε συνδυασμό με την μακρόχρονη θεωρητική και νο-

μολογιακή ενδελεχή δογματική επεξεργασία, ερμηνεία και εφαρμογή της

“idea/expression dichotomy”, παρέχουν έναν πραγματικό πλούτο νομολογι-

ακών παραδειγμάτων σε όλες τις κατηγορίες των έργων. Η αξιολόγηση, λοι-

πόν, των ανωτέρω παραδειγμάτων επιτρέπει την συναγωγή χρησίμων συ-

μπερασμάτων και για την σχετική ερμηνεία και εφαρμογή της ανωτέρω δι-

χοτομήσεως και στην ελληνική έννομη τάξη, χωρίς κάτι τέτοιο να επηρεάζε-

ται από τις όποιες ουσιώδεις ή επουσιώδεις επιμέρους διαφορές μεταξύ του