Previous Page  15 / 42 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 42 Next Page
Page Background

Η “IDEA/EXPRESSION DICHOTOMY” στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής 151

§ 7. Τελικά συμπεράσματα περί της “idea/expression

dichotomy” στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής

Λαμβανομένων υπόψιν απάντων των προλεγομένων, δύνανται να εξα-

χθούν ορισμένα ασφαλή συμπεράσματα ως προς την εμπειρία της αμε-

ρικανικής νομολογίας στην ερμηνεία και εφαρμογή της “idea/expression

dichotomy”.

Από την μία μεριά, ουδείς δύναται να αμφισβητήσει αυτή καθαυτή την συ-

νταγματική και φιλοσοφική θεμελίωση της “idea/expression dichotomy”,

και φυσικά ουδείς σώφρων θα υπεστήριζε την δημιουργία απολύτων δι-

καιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας επί «ιδεών». Από την άλλη όμως με-

ριά ουδέποτε για το copyright ετέθη επί της ουσίας ένα τέτοιου είδους ζή-

τημα, ήτοι εάν θα προστατεύονται ή όχι οι «ιδέες», καθώς ήταν και πα-

ραμένει δεδομένο ότι προστατεύεται μόνον η μορφή (“expression”), και

μάλιστα συγκεκριμένα στοιχεία της μορφής (“protectible expressions”).

Το σταθερό αυτό δεδομένο αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην 17 U.S. Code §

102a (Subject matter of copyright), με αντικείμενο προστασίας “original

works of authorship fixed in any tangible medium of expression”, ήτοι

υπό τις σταθερές και ασφαλείς προϋποθέσεις αφενός μεν της πρωτοτυ-

πίας (“original works of authorship”) που συντίθεται από την “minimal

creativity” («ελαχίστη δημιουργικότητα») και την “originality” («αυθε-

ντικότητα»), αφετέρου δε της «ενσωμάτωσης σε σταθερό υλικό φορέα»

(“fixation in tangible medium”)

353

. Εξίσου σαφείς είναι και οι προϋποθέ-

σεις της προσβολής του copyright (“infringement”) (17 U.S. Code § 501),

όπως ορθώς έχουν αποκρυσταλλωθεί από την πάγια νομολογία όλων των

Circuits, καθώς απλούστατα, ο ενάγων καλείται να αποδείξει αφενός μεν

ότι έχει δικαίωμα copyright (“ownership”) επί του φερομένου ως προ-

σβληθέντος έργου, αφετέρου δε ότι ο εναγόμενος προέβη παρανόμως σε

αντιγραφή (“copying”) του ως άνω έργου. Και εάν μεν πρόκειται περί αυ-

353. Βλ. αναλυτικότερα Jones, ό.π., σελ. 590-605. Πρβλ. και Καλλινίκου Διονυσία,

Πνευματική Ιδιοκτησία & Συγγενικά Δικαιώματα, 3η έκδοση, Εκδόσεις Π.Ν. Σάκ-

κουλας, Δίκαιο & Οικονομία, Αθήνα 2008, σελ. 37. Στο σημείο πάντως αυτό, διευ-

κρινίζεται ότι η έννοια της πρωτοτυπίας κατά την U.S. Copyright Act (1976), κα-

θώς και η σύγκρισή της με την αντίστοιχη του ελληνικού δικαίου υπό τον Ν.

2121/1993, εκφεύγει του αντικείμενου του παρόντος πονήματος, γιατί, καίτοι

ενδιαφέρουσα υπερβαίνει την προβληματική της “idea/expression dichotomy”,

ήτοι της διακρίσεως μεταξύ «ιδέας» και μορφής, η οποία, εν πάση περιπτώσει,

είναι κοινή για αμφότερες τις ανωτέρω έννομες τάξεις.