Previous Page  18 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 32 Next Page
Page Background

18

Τον είχα ρωτήσει, γιατί όχι και ως μεθοδολογία του

δικαίου;

Η απάντηση ήταν αρνητική.

Διαφωνώ φυσικά.

Πρόκρινε ο

Τσάτσος

την ιστορία του δικαίου. Επ’ αυ-

τού δεν μπορεί κανείς να διαφωνήσει.

Πραγματικά, η ιστορία είναι έρευνα στο βάθος του

παρελθόντος για το:

Τι έγινε.

Πότε έγινε.

Γιατί έγινε.

Ποιες συνέπειες είχε.

Ως προς τα ερωτήματα αυτά, η ιστορική έρευνα υπό-

κειται σε μεταγενέστερη επαλήθευση ή διάψευση, με τη

βοήθεια και άλλων επιστημών.

Ανάλογα ισχύουν για το δίκαιο, τις έννομες σχέσεις

του, τις μεταβολές του, τις επιδράσεις που δέχθηκε και

δημιούργησε

κ.λπ

. Στο συμπέρασμα αυτό οδηγούμαστε

με τη βοήθεια της γενικής ιστορίας αλλά και της κοινω-

νιολογίας, που είναι μία σχετικώς καινούργια επιστήμη,

που προσφέρει πολύτιμη επικουρία παντού, ακόμα και

στην ιστορία της λογοτεχνίας.

Αλλά η φιλοσοφία του δικαίου και γενικώς η φιλοσο-

φία, δεν είναι άλλος πνευματικός κλάδος από την νο-

μική επιστήμη;

Ο καθηγητής

Λιτζερόπουλος

, επί τη βάσει του ότι οι

επιστήμες διακρίνονταν σε θεωρητικές και θετικές, κα-

τέτασσε τη νομική σε ένα τρίτο κλάδο, ως «

πρακτική

»

επιστήμη.