Previous Page  23 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 32 Next Page
Page Background

23

1. O «Νόμος» με βάση κείμενες διατάξεις,

Συντάγματος και νόμων:

Ο

Αριστοτέλης

χαρακτηρίζει το δίκαιο, τάξη της κρα-

τικής κοινωνίας. Ο

Δημοσθένης

, το παρομοιάζει με την

ψυχή του κράτους και ορίζει ότι:

«ώσπερ γάρ σώμα στε-

ρηθέν ψυχής πίπτει, ούτω και πόλις (δηλ. κράτος) μη

όντων νόμων καταλύεται»

, ο δε

Πλάτων

(= Νόμοι) λέ-

γει ότι

«Δυσίν χρήσθαι τους τας νομοθεσίας: πειθώ και

βία»

(δύο πράγματα να χρησιμοποιούνται στη νομοθε-

σία: πειθώ και βία).

Εδώ, όμως, διευκρινίζεται από τον

Αριστοτέλη

(

Ηθι-

κά Νικομάχεια

)

«Ταυτόν άρα δίκαιον και επιεικές, και αμ-

φοίν σπουδαίον

(δηλ. καλό)

όντοιν κρείττον

(δηλ. επικρα-

τέστερο)

το επιεικές»

.

Κατά τα άρθρα 26 παρ. 1 και 42 παρ. 2 Συντ., (τυπι-

κός) νόμος είναι αποκλειστικά, κάθε γραπτό παράγγελ-

μα του κράτους που έχει συντελεσθεί με την σύμπραξη

της Βουλής, και του Προέδρου της Δημοκρατίας, αλλά

(ουσιαστικός) νόμος, δηλαδή, με διατάξεις δεσμευτικές

ή δημιουργικές δικαιωμάτων και υποχρεώσεων είναι

και τα διατάγματα του Προέδρου της Δημοκρατίας, βά-

σει των άρθρων 43 και 44 Συντ. και λοιπές κανονιστι-

κές διοικητικές πράξεις. Κατά κανόνα οι τυπικοί νόμοι

είναι και ουσιαστικοί.

Κατ’ εξαίρεσιν ο νόμος με τον οποίον ψηφίζεται ο

προϋπολογισμός και ο απολογισμός του Κράτους και