Previous Page  22 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 32 Next Page
Page Background

114

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 19

ο

ΑΙΩΝΑ

ξύ ατόμων που ανήκουν στα κατώτερα οικονομικά στρώματα του πλη-

θυσμού, ώστε να περιορισθούν οι προαναφερόμενοι κίνδυνοι εκδήλω-

σης εγκληματικών ή παρεκκλίνουσων συμπεριφορών. Ωστόσο, δεδομέ-

νης της κριτικής και των αντιδράσεων που έχουν διατυπωθεί και υπερα-

σπίζονται το δικαίωμα κάθε ανθρώπου να συνάπτει γάμους και να συμ-

μετέχει στη διαιώνιση του είδους, δίνει έμφαση στη βελτίωση των συν-

θηκών ζωής των οικονομικά αδύνατων και την αποτροπή της υπερβολι-

κής αναπαραγωγής από την πλευρά τους. Βέβαια, σημειώνει ότι με βάση

τις τρέχουσες συνθήκες ζωής της εποχής του οι πλέον ευγενικοί και συνε-

τοί εκπρόσωποι του ανθρώπινου είδους εμφανίζονται περισσότερο συ-

γκρατημένοι σε σχέση με την αναπαραγωγή, καθώς αναλογίζονται τους

ενδεχόμενους κινδύνους που απορρέουν βάσει της κληρονομικότητας,

σε αντίθεση με τους λιγότερο «συνετούς», οι οποίοι αδιαφορώντας για

τους κινδύνους, ενισχύουν την εμφάνιση διαφόρων δεινών στην κοινω-

νία. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει την περίπτωση της φτώ-

χειας.

314

Σαφώς, η αξιολόγηση των ανωτέρω θέσεων, απόψεων και προ-

τάσεων θα πρέπει να λάβει υπόψη αφενός το χρονικό διάστημα που δια-

τυπώθηκαν και αφετέρου τις σύγχρονες εξελίξεις σε επίπεδο εγκληματο-

λογικής θεωρίας, έρευνας και αντεγκληματικής πολιτικής.

2. Ο έλεγχος των ανθρώπινων ικανοτήτων

κατά τον Darwin

Το ζήτημα της εξέλιξης των ανθρώπινων ικανοτήτων και των ενδε-

χόμενων προσπαθειών περιορισμού ορισμένων βλαπτικών για την κοι-

νωνία ανθρώπινων χαρακτηριστικών είχε απασχολήσει και τον Darwin,

ο οποίος συνέδεσε τους σχετικούς προβληματισμούς του με το φαινόμε-

νο της

φυσικής επιλογής

. Ειδικότερα, παραθέτοντας συγκεκριμένα παρα-

δείγματα και επικαλούμενος τις θέσεις επιστημόνων

315

της εποχής του οι

οποίοι είχαν ασχοληθεί με τη φυσική επιλογή, έφερε στο προσκήνιο την

314.  Αναφορικά με τη φτώχεια αναφέρεται στην ικανότητα συντήρησης της οι-

κογένειας. Στις περιπτώσεις ολοκληρωτικής ένδειας θεωρεί ότι θα πρέπει να

αποθαρρύνεται ή και να απαγορεύεται η σύναψη γάμων από άτομα, τα οποία

δεν δύνανται να συντηρήσουν την οικογένειά τους για λόγους που αφορούν

στην προάσπιση του συλλογικού συμφέροντος. Εάν η οικονομική τους κατά-

σταση βελτιωθεί μελλοντικά, θεωρεί λογική την άρση της ανωτέρω απαγό-

ρευσης. Rafter Nicole, 2009, ό. π. σελ. 241.

315.  Αναφέρεται στις θέσεις του W. R. Greg για την αποτυχία της φυσικής επιλογής

στην περίπτωση του ανθρώπου, του Galton για την κληρονομικότητα και του

Wallace για την εξέλιξη διαμέσου της φυσικής επιλογής. Rafter Nicole, 2009, ό.

π. σελ. 242-3.