Previous Page  30 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 32 Next Page
Page Background

122

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 19

ο

ΑΙΩΝΑ

ριστικά ή τάσεις των προγόνων είναι αφανή κατά τη νεότητα των απο-

γόνων τους και εκδηλώνονται σε μεταγενέστερες φάσεις της ζωής τους.

Η απαιτούμενη προσοχή και η καθοδήγηση, αναφορικά με πληροφορίες

που απορρέουν από την ιστορία της οικογένειας, είναι δυνατόν να συν-

δέονται με την πιθανολογούμενη εξέλιξη των ατόμων και τη διενέργεια

βελτιωτικών κινήσεων. Οι κινήσεις αυτές θα στηρίζονται στη γνώση που

απορρέει από την προαναφερόμενη ιστορία της οικογένειας και θα πρέ-

πει, κατά την άποψή του, να δρομολογήσουν τις απαιτούμενες αλλαγές

με βάση την ευφυΐα, τη διορατικότητα και την ελευθερία του ατόμου και

όχι με γνώμονα την άκριτη υποταγή στις υποδεικνυόμενες επιλογές μιας

αυταρχικής πολιτικής.

341

Αναδεικνύεται ουσιαστικά η σημασία της γνώ-

σης στην υπηρεσία της πρόληψης και της βελτίωσης και όχι η προώθηση

και η τυφλή εφαρμογή αυστηρών πολιτικών που πιθανότατα καταστρα-

τηγούν ανθρώπινα δικαιώματα και εναντιώνονται στο αναφαίρετο δικαί-

ωμα της προσωπικής και ελεύθερης επιλογής.

Εν κατακλείδι, η ευγονική πολιτική κατά τον Galton, ουσιαστικά ενθαρ-

ρύνει τα «ικανά» ζευγάρια να συμμετέχουν στην αναπαραγωγή προκει-

μένου να βελτιωθούν τα ανθρώπινα κληρονομικά χαρακτηριστικά, αφού

φυσικά τους παρασχεθούν τα κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση. Η συ-

νολική προσπάθεια επιχειρούσε να διαφοροποιήσει τις αντίστοιχες κοι-

νωνικές αξίες και τα πρότυπα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη πα-

λινδρόμηση προς τη μετριότητα. Η υλοποίηση μιας τέτοιου τύπου πολιτι-

κής συνδέθηκε άμεσα με την πεποίθηση μείωσης ή και εξάλειψης των γε-

νετικών δυσμορφιών, των ασθενειών, της φτώχειας και της εγκληματικό-

τητας. Έγινε αντιληπτή ως ένδειξη κοινωνικής ευθύνης, η οποία θα βελτί-

ωνε την ποιότητα ζωής των ανθρώπων, ενθαρρύνοντάς τους

342

να ανα-

παράγουν επιλεκτικά τα θετικά τους χαρακτηριστικά.

343

Ωστόσο, η εφαρ-

μογή της είναι αναμφίβολα συνδεδεμένη με ερωτήματα που αφορούν τα

ανθρώπινα δικαιώματα, την αποστέρηση της ελεύθερης επιλογής από

ένα σύνολο καθημερινών πρακτικών και σχέσεων, την απουσία του αυ-

θόρμητου και του τυχαίου από σημαντικές εκφάνσεις της ατομικής και

συλλογικής ζωής - όπως τη σύναψη γάμων - με τις προβλεπόμενες συχνά

αρνητικές συνέπειες.

341.  Rafter Nicole, 2009, ό. π. σελ. 254.

342.  Βέβαια, έχει υποστηριχθεί ότι ορισμένες από τις προτάσεις του εμπεριείχαν

επιδέξιες τεχνικές επηρεασμού της κοινωνικής ηθικής προς την κατεύθυνση

της ενθάρρυνσης της αναπαραγωγής των περισσότερο «κατάλληλων» ζευ-

γαριών και αποθάρρυνσης των λιγότερο «κατάλληλων», βλ. Crews A. D., ό. π.

343.  Crews A. D., ό. π.