86
Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΤΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ
Τα παραπάνω ισχύουν πολλώ μάλλον στο πλαίσιο του οποιουδή-
ποτε εκάστοτε ισχύοντος οικογενειακού δικαίου, σε περίπτωση νο-
μικών παραβάσεων της γαμικής συμφωνίας, αλλά ακόμη και στην
περίπτωση νόμιμων ενεργειών απόκλισης από το γάμο: Ο τιμω-
ρητικός χαρακτήρας της δίκης του διαζυγίου -οι εκατέρωθεν προ-
σωπικές βολές και μαρτυρίες-, η μακρά -στην καλύτερη περίπτωση
υπερτριετής- αναμονή για την αποκατάσταση της αντιστοιχίας της
νόμιμης ζωής προς την θέληση του προσώπου, όλ’ αυτά και πολλά
άλλα θίγουν καίρια την αξιοπρέπεια του εγγάμου, που πλείστες φο-
ρές προτιμά να τα αποφύγει στέργοντας τον ανεπιθύμητο γάμο του
και ζώντας πια μόνον κρυφίως, συχνά δε και κατά μόνας, την προ-
σωπική του αλήθεια.
9
Ο γάμος είναι ο κατ’ εξοχήν θεσμός, που -μετά την καταρτισή
του- αδιαφορεί παγερά για τα ανθρώπινα συναισθήματα. Εδώ προ-
σήκει μια διευκρίνιση: Αυτή καθ’ εαυτήν η νομική δέσμευση ελάχι-
στα επηρεάζεται από τα συναισθήματα του δεσμευόμενου. Όμως
η συμβατική δέσμευση από την πώληση ή από άλλες δικαιοπραξί-
ες πολύ λίγη σχέση έχει αφ’ εαυτής με τα ανθρώπινα συναισθήματα,
με αυτήν δε την έννοια τα σέβεται, καθώς τα αφήνει εξ ορισμού άθι-
κτα. Τουναντίον η σύμβαση του γάμου δεσμεύει και ρυθμίζει απο-
κλειστικώς τα αισθήματα του ανθρώπου, τα άδηλα και τα κρύφια
της ανθρώπινης ψυχής. Ο έ γγαμος οφε ί λ ε ι έ ναντ ι της πο -
λ ι τ ε ί ας ως οργανωμέ νης κο ι νων ί ας να αγαπά ή έστω να
συμβιοί με την ουσιαστικότερη έννοια του όρου, την ψυχική, ακό-
μη και αν η «καρδιά» του διαφωνεί. Η κοινωνική αναγνωρισιμότητα
του γάμου αποτελεί σε τελευταία ανάλυση το πρόσκομμα ακόμη και
της θετικής γαμικής ελευθερίας, με χαρακτηριστικότερο ίσως παρά-
δειγμα εργασίας την κοινωνική διαμάχη μεταξύ Μοντέκων και Κα-
πουλέτων, που καθιστούσε αδύνατη την κοινωνική αναγνωρισιμό-
τητα του δεσμού του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας: Εδώ λοιπόν ο κα-
θώς πρέπει μελλόνυμφος οφείλει να μην αγαπά.
Στο ψυχολογικό επίπεδο εμφαντική απόδειξη της σύγκρουσης της
κοινωνικής αναγνωρισιμότητας και της ανθρώπινης ελευθερίας ως
ηθικών θεμελίων του γάμου ή -κατ’ άλλη διατύπωση- της ανθρώπι-
9. Όπως ο Άγιος Αλέξιος, ο άνθρωπος του Θεού, ο καλούμενος παρακάτω §4.VI.3
γι’ αυτόν το λόγο και “άγιος προστάτης του διαζυγίου”.