90
Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΤΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ
την γενετήσια επαφή και την ανθρώπινη συναναστροφή προβλέπο-
νταν άλλοι θεσμοί, για τους οποίους βλ. παρακάτω IV. Ακόμη και σε
σύγχρονα νομοθετήματα, όπως ο ΑΚ, η γενετήσια επαφή δεν περι-
λαμβάνεται στο ρητώς νομοθετημένο περιεχόμενο του γάμου. Μό-
νον αρνητικά συνάγεται ότι ο γάμος επιβάλλει την αποχή από εξω-
συζυγικές γενετήσιες σχέσεις, αλλά και τούτο αποτελεί μόνον μαχη-
τό τεκμήριο κατά την ΑΚ 1439 §2. Οι παραπάνω παρατηρήσεις κα-
ταδεικνύουν ότι ο έρωτας ευρισκόταν στο περιθώριο της θεσμικής
στόχευσης του γάμου και των συνακόλουθων κοινωνικών απόψε-
ων, γι’ αυτό και το συνοικέσιο ήταν όχι μόνο αποδεκτό, αλλά (ενίο-
τε) και επιβεβλημένο. Στο κάτω-κάτω, αν κανείς ποθεί τον σύντροφό
του και τανάπαλιν, μπορεί οποτεδήποτε να τον έχει χωρίς να υπάρ-
χει λόγος να τον παντρευτεί. Όπως ήδη δείχθηκε (§2.ΙΙ.1β), προς τι
να δεσμεύσουν αλλήλους, όταν η αγάπη τους ήταν δεδομένη και
-πάλι, αν την έχαναν- τίποτε άλλο δεν είχαν να επιθυμούν παρά αυ-
τήν;
δ) Κληρονομική σύμβαση
Τέλος, άλλη έποψη προσδίδει στον γάμο αποκλειστικώς τον χα-
ρακτήρα μιας κληρονομικής συμβάσεως
20
.
3. Απώτεροι κοινωνικοί στόχοι του γάμου
Η στενή σχέση του γάμου (ως συμφωνίας σεξουαλικής συνάφειας)
προς την κοινωνική αναγνωρισιμότητά του ακούγεται λιγότερο αυ-
τονόητη απ’ ό,τι άλλοτε. Έτσι, για να την εξηγήσει κανείς πληρέστε-
ρα, θα έπρεπε μάλλον να αναχθεί σε εποχές πανάρχαιες και να δι-
ατυπώσει υποθέσεις, προκειμένου να βασανισθεί περαιτέρω κοινω-
νιολογικώς η επιβεβαίωσή τους στις μέρες μας. Πράγματι δεδομέ-
νου ότι πρόκειται για καθαρώς κοινωνική ηθική, ενίοτε δε με αρκετή
δόση αντιφατικότητας (βλ. αμέσως παραπάνω α.), δεν θα μπορούσε
Αντιθέτως, η
Ι. Ανδρουλιδάκη-Δημητριάδη
, ό.π., σελ. 220 (και ιδίως υπ. 13) συ-
γκαταριθμεί τις γενετήσιες επαφές στο sine qua non αναγκαστικό περιεχόμε-
νο του γάμου και χαρακτηρίζει ως άκυρη τη συμφωνία για λευκό γάμο, μο-
λονότι δέχεται φυσικά ότι η σχετική υποχρέωση συνεύρεσης είναι ανεπίδεκτη
καταναγκασμού.
20.
E. Leach
, The Social Anthropology of Marriage and Mating, στο συλλογικό τόμο
των Reynolds & Kellet (επιμ.), Mating and Marriage, σελ. 93.