Previous Page  35 / 46 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 46 Next Page
Page Background

89

Η ΘΕΣΜΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ

β) Ίδρυση συγγένειας προς άλλα πρόσωπα, αγχιστείς,

τριγενείς κ.λ.π. ως συνεργασία μεταξύ των οικογενειών

ως κοινωνικοοικονομικών μονάδων

Άλλοτε πάλι -στο μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας του ανθρώπου-

ο γάμος στόχευε (διαμέσου θεσμών κοινοκτημοσύνης –έστω και με

τη μορφή της συμμετοχής στα αποκτήματα-, διατροφής και κλη-

ρονομικής διαδοχής) στην οικονομική και κοινωνική συνένωση δύο

οικογενειών

15

και όχι αναγκαία στην γενετήσια συνεύρεση των συ-

ζύγων

16

, οπότε στην αντιπροσωπευτικότερή του μορφή καταρτιζό-

ταν όχι από τους συζύγους, αλλ’ από τους γενάρχες τις κάθε οικο-

γενείας

17

-έθιμο που μετεπιβιώνει και στις μέρες μας, καθώς ζητείται

το χέρι της νύφης από τον πατέρα της, ο δε αδελφός ή η νεότερη

αδελφή δεν παντρεύεται πριν «αποκατασταθεί» η πρεσβύτερη-, με

ακραιότερο παράδειγμα τον γάμο μεταξύ νηπίων ή ενός ζωντανού

και ενός πεθαμένου (!), φυσικά με αποκλειστική έννομη συνέπεια

τη δημιουργία δεσμού συγγενείας μεταξύ του ζώντος «συζύγου»

και των ζώντων μελών της οικογενείας του θανόντος

18

. Παρόμοιες

rationes θεραπεύει σε τελική ανάλυση και ο πολυσυζυγικός (πολυαν-

δρικός ή πολυγυνικός) γάμος, αναγόμενος σε εποχές αστικής μειονε-

ξίας του φύλου που εντασσόταν στον ίδιο γάμο κατά πληθύς.

γ) Νομιμοποίηση γενετησίων επαφών;

Ενίοτε πάλι ο γάμος ορίζεται ως μορφή οικονομικής συνεργασί-

ας, αλλά και σεξουαλικών επαφών, οι οποίες όμως δεν συμπεριλαμ-

βάνονταν πάντοτε στο sine qua non περιεχόμενο του γάμου

19

. Για

15.

Coontz

, ό.π., σελ. 47.

16. Έτσι, για παράδειγμα στην αρχαία Ελλάδα, βλ. α.ά.

W. Eckschmitt

, Das Gedächt-

nis der Völker, 1980, σελ. 285.

17. Βλ.

Coontz

, ό.π., σελ. 50.

18. Βλ. πάντοτε

Coontz

, ό.π., αντιστοίχως σελ. 50, 49.

19.

G.P. Murdock

, Social Structure, κεφ. Ι, υπ. 25,

Coontz

, σελ. 253 (όπου και το πα-

ράδειγμα του βικτωριανού γάμου, απ’ όπου απουσίαζε το σεξουαλικό κίνη-

τρο. Έτσι και

Τ. Κιουσοπούλου - Ρ. Μπενβενίστε

, Γαμήλιες στρατηγικές και πα-

ρεκκλίσεις στον οικογενειακό βίο - Βυζάντιο και μεσαιωνική δύση, Μνήμων τ.

13ος, 1991, σελ. 255-258: «Ο γάμος ... εξασφαλίζει τη νομιμότητα των απογό-

νων ... τα κληρονομικά δικαιώματα, ... τη διατήρηση της περιουσίας, ... το κα-

θεστώς της γαιοκτησίας ... τον τρόπο παραγωγής ... τον ανασχηματισμό των

συγγενικών δικτύων, ... την οικονομική και πολιτική δύναμη της οικογένειας».